Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Le rythme, ses lois et leur application, à l'usage des professeurs et des élèves des cours de solfège
Author:
Year: 1914 Publisher: Tamines : Bruxelles : C. Duculot-Roulin ; Edition Katto,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Dilla time : the life and afterlife of J Dilla, the hip-hop producer who reinvented rhythm
Author:
ISBN: 9780374139940 Year: 2022 Publisher: New York : MCD / Farrar, Straus and Giroux,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Equal parts biography, musicology, and cultural history, Dilla Time chronicles the life and legacy of J Dilla, a musical genius who transformed the sound of popular music for the twenty-first century. He wasn’t known to mainstream audiences, even though he worked with renowned acts like D’Angelo and Erykah Badu and influenced the music of superstars like Michael Jackson and Janet Jackson. He died at the age of thirty-two, and in his lifetime he never had a pop hit. Yet since his death, J Dilla has become a demigod: revered by jazz musicians and rap icons from Robert Glasper to Kendrick Lamar; memorialized in symphonies and taught at universities. And at the core of this adulation is innovation: a new kind of musical time-feel that he created on a drum machine, but one that changed the way “traditional” musicians play. In Dilla Time, Dan Charnas chronicles the life of James DeWitt Yancey, from his gifted childhood in Detroit, to his rise as a Grammy-nominated hip-hop producer, to the rare blood disease that caused his premature death; and follows the people who kept him and his ideas alive. He also rewinds the histories of American rhythms: from the birth of soul in Dilla’s own “Motown,” to funk, techno, and disco. Here, music is a story of Black culture in America and of what happens when human and machine times are synthesized into something new. Dilla Time is a different kind of book about music, a visual experience with graphics that build those concepts step by step for fans and novices alike, teaching us to “see” and feel rhythm in a unique and enjoyable way. Dilla’s beats, startling some people with their seeming “sloppiness,” were actually the work of a perfectionist almost spiritually devoted to his music. This is the story of the man and his machines, his family, friends, partners, and celebrity collaborators. Culled from more than 150 interviews about one of the most important and influential musical figures of the past hundred years, Dilla Time is a book as delightfully detail-oriented and unique as J Dilla’s music itself.


Dissertation
Les rythmes comme introduction physique à l'esthétique : nouvelles méthodes d'analyse et leur application notamment à la musique, aux rythmes du français et aux mètres doriens
Author:
Year: 1930 Publisher: Paris : Boivin et Cie,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Module, proportion, symétrie, rythme
Authors: ---
Year: 1968 Publisher: Bruxelles, : Connaissance,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Guide de la théorie de la musique
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2213609772 9782213609775 Year: 2001 Volume: *17 Publisher: Paris : Fayard : H. Lemoine,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Expose les notions indispensables à la compréhension de la musique, contient un guide des théoriciens et inventorie le vocabulaire essentiel de la musique.


Book
Musiques et danses dans l'Antiquité : actes du colloque international de Brest, 29-11 septembre 2006, Université de Bretagne occidentale
Authors: --- ---
ISBN: 9782753512818 2753512817 2753567905 Year: 2011 Publisher: Rennes Presses universitaires de Rennes

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La publication des actes du colloque qui s’est tenu à Brest en 2006 met en lumière les rapports complexes qui existent entre musiques, rythmes et danses : toute musique n’est pas forcément faite pour être dansée, mais lorsqu’une musique est composée pour l’orchestique elle est toujours vocale. La découverte de papyrus musicaux, les reconstitutions d’instruments antiques et leur pratique, la restitution de la métrique et des rythmes antiques, l’exécution de chorégraphies antiques sur des partitions musicales ont déjà renouvelé considérablement les connaissances sur le sujet. Il restait cependant à s’interroger sur des questions majeures telles que les mouvements des instrumentistes, l’utilisation de la métrique et du rythme pour danser sur un texte dont la musique n’est pas conservée (poésie ou théâtre), le rôle des accents grecs dans la mélodie et dans le rythme, l’utilisation de sources spécifiques telles que l’épigraphie. Les débats ont été orientés autour de quatre thèmes : musique et mouvement ; musique, rythme et métrique dans la danse ; des modèles dans la danse et la musique ; musique, rythme et danse face au christianisme. Le présent ouvrage a permis encore d’approfondir la réflexion. La première partie regroupe les rapports entre musique et mouvement dans les périodes pharaonique, grecque, ou chrétienne, ainsi que les définitions de l’ethos : il existe en effet un ethos des mélodies et des rythmes, destiné à donner sa couleur à chaque morceau musical, à exprimer ainsi une ou plusieurs émotions par le mouvement du corps ou bien par la danse. Le second axe de l’ouvrage se pose la question du texte grec, rythme ou musique, qu’il s’agisse de textes en vers ou en prose, dans la mesure où la langue grecque est musicale par nature, y compris ses accents qui ont une incidence sur la mélodie et sur le rythme. Le dernier volet du livre met en œuvre la diversité des méthodes d’étude, souvent liée à l’étude de sources spécifiques : sources littéraires y compris les…

Listing 1 - 6 of 6
Sort by